Onze eerste Afrikaanse Braai !! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Carmen Vaneker Vaneker - WaarBenJij.nu Onze eerste Afrikaanse Braai !! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Carmen Vaneker Vaneker - WaarBenJij.nu

Onze eerste Afrikaanse Braai !!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Carmen Vaneker

19 Februari 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hello people from Holland,

Vanuit het prachtige Zuid-Afrika ben ik hier weer met een verhaaltje over mijn belevenissen hier op De Kaap.
De afgelopen weken hebben we volop stage gelopen, wat erg leuk was. We hebben twee weken rondgekeken in elke grade, zo krijg je een goed totaalbeeld van de hele school. Mijn voorkeur ging uit naar grade 3 of 4 omdat dat het handigst is te combineren met mijn afstudeeronderzoek. De leerkracht van grade 4 (Mrs. Laing) leek het erg leuk om een stagiaire uit Nederland in haar grade te hebben. Deze groep heeft maar 16 kinderen (piece of cake, zul je denken). Er zitten 8 donkere kinderen en 8 blanke kinderen in, mooi gemixt! In de klas zie je echt nog van die ouderwetse bankjes, zoals je ze vroeger ook zag. Er wordt veel gewerkt met positieve/negatieve punten, elk kind heeft een blauwe kaart. Op deze blauwe kaart zit een positieve kant en een negatieve. Wanneer een kind slecht werkt of ongehoorzaam gedrag vertoont wordt er een hokje aangevinkt. Wanneer een kind 5 discredits heeft, zal het moeten nablijven. Hij/zij zal ook naar de directeur moeten voor een gesprekje. Tijdens de maandagochtendbijeenkomst in de grote zaal, worden de namen genoemd van de kinderen met de discredits, deze moeten dan gaan staan, zodat iedereen kan zien wie een discredit heeft. Als je 5 positieve punten hebt behaald krijg je een certificaat uitgereikt tijdens de wekelijkse bijeenkomst voor alle groepen. Er wordt dus veel aandacht besteed aan positief benaderen, maar ook het negatief benaderen zie je veel terug. Dit jaar viel Valentijnsdag op een zaterdag, normaal vieren ze dit echt uitgebreid op de basisscholen hier. Hier is het echt een feest, veel meer dan in Nederland. De kinderen mochten de dag voor Valentijn in hun eigen kleren naar school komen als ze daarvoor 5 rand hadden betaald. De meeste kinderen kwamen dus ook in hun mooiste kleren naar school. Er werden veel valentijnskaartjes en cadeautjes uitgedeeld. Ook werden er persoonlijke boodschappen door de kinderen via de intercom omgeroepen.
Afgelopen woensdag moest de leerkracht van grade 4 naar een workshop. Ik moest toen al gelijk alleen voor de klas staan, ze was zo ongeveer van 10 uur tot half 2 weg. Ik heb een aantal lessen gegeven en ook veel leuke spelletjes met de kinderen gedaan die ze nog niet kenden. Dit was erg leuk. Het is soms nog wel lastig communiceren met de taal, maar het begint te wennen. Ik ben ook van plan om volgende week een aantal dramalessen te geven, vinden de kinderen hier helemaal geweldig!
Ik ben ook met de kinderen naar Groot Constantia geweest. Dit is een grote wijnboerderij. Eerst kregen de kinderen les over hoe wijn en druivensap wordt gemaakt. Later gingen we kijken bij het productieproces. De kinderen vonden het allemaal erg interessant en ik natuurlijk ook. Ze mochten ook druivensap proeven, wijn zat er uiteraard niet in. Ze moesten de druivensap testen op geur, kleur en smaak. Half 12 waren we al klaar, maar we werden pas weer om 1 uur opgehaald. We zijn toen met alle kinderen naar een groot grasperk gegaan, de natuur is echt mooi daar. Hier hebben we met ons allen gepicknickt en de kinderen hebben zich al die tijd vermaakt met het naar beneden rollen van de heuveltjes in het gras.

Vorige week woensdagavond vonden we het wel een leuk idee om te gaan braaien. Braaien is ongeveer hetzelfde als in Nederland barbecueën. Er komen namelijk elke woensdagavond mensen die bij de politie werken om hier te braaien bij de villa. Wij hebben gezellig gebraaid met Lory, Milou, Danielle, Manon, Jorieke, Femke, Chantal en natuurlijk, niet te vergeten, wij vieren. Het was een leuke avond, met een overvloed aan vlees.

Afgelopen vrijdag vonden we het eens tijd worden om fanatiek te gaan shoppen. Ik had namelijk een aantal dingen op mijn lijstje staan die echt een must waren. Bijvoorbeeld een rugzak. Zoals je weet, mountainbiken we elke morgen naar onze stageschool. Dit is een behoorlijke zware klus, omdat de heenweg alleen maar hellend is. Je hebt echt het gevoel dat je een mega berg opfietst. Ik heb zo`n zijtas mee met van die grote hengsels, telkens blijf ik haken met die hengsels achter mijn zadel, geen succes dus! We hadden gehoord dat het winkelen in Claremont mooi moest zijn. Toen we daar aankwamen met de trein hebben we het winkelcentrum Clavendish opgezocht. Ik vond dit behoorlijk tegenvallen, want ik heb werkelijk waar maar één ding gekocht. Je raadt het nooit, dat is weer een zijtasje (maar 4 euro). Deze had ik wel echt nodig, want telkens wanneer we op stap gaan naar Kaapstad of waar het misschien onveilig kan zijn, stop ik mijn geld in mijn legging of zelfs onderbroek of beha. Ook mijn fototoestel en mobiel verstop ik op onhandige plekjes. Het is namelijk niet handig om daar met een grote tas te gaan rondsjouwen. Nu heb ik een klein ieniemini zijtasje gekocht, nou ja, wij alle vier hebben dezelfde gekocht. Op de foto`s zul je hem vast nog vele malen terugzien.

Zaterdag hebben we eerst maar eens lekker uitgeslapen, daar was ik ook echt wel aan toe na zo`n week elke morgen vroeg opstaan. Eind van de morgen hebben we de trein gepakt richting Kaapstad en van daaruit zijn we met de bus naar Waterfront gegaan. We zijn hier naar een Aquarium geweest. Alle vissen, haaien en allerlei andere diersoorten die in de Atlantische en Indische Oceaan zwemmen voor de kust van Zuid-Afrika kun je hier bekijken. Ik vond het wel interessant om te zien, maar echt duiken is natuurlijk vele malen mooier. We hebben na onze trip lekker geluncht in Waterfront. Daar is het altijd erg gezellig, het ligt aan de zee en er zijn altijd ontzettend veel bandjes en muzikanten verspreid door Waterfront.
Aan het eind van de middag hebben we een taxi gepakt naar Camps Bay. Daar hebben we lekker gerelaxt op het strand en naar een bruiloft gekeken die op het strand plaatsvond op Valentijnsdag. Toen we de straat overliepen, toeterde er ineens volop een taxi. Iedereen zat te zwaaien in die auto, het waren Lory, Milou, Arjanneke en Danielle. Gezelligheid dus. We hebben een leuk tentje opgezocht en daar lekkere cocktails gedronken. De sfeer zat er al goed in, we hebben veel gelachen. We hebben allemaal nog een mooie roos gekregen van Amerikanen. Zij wilden dat we meegingen in hun limo en dan wilden ze met ons naar allerlei vip-party`s gaan. Dit aanbod hebben we toch maar afgeslagen, we zijn mooi gebleven waar we al waren. Het was een zeer geslaagde avond. Op het eind moesten we nog een taxi zien te vinden voor terug naar huis. Er stond niet veel soeps meer, maar we moesten toch zien thuis te komen. Dus toen toch maar in een gammele (beetje overdreven) taxi gestapt. Deze man was erg vaag en slingerde ontzettend. We raakten zelfs de stoep en vlogen weer een stukje de andere kant uit. Ik dacht nog, als we maar veilig thuiskomen!!

Zondag zijn we naar Robbeneiland geweest, dit is iets waar je moet zijn geweest als je hier in Kaapstad bent (staat in de boekjes en wordt verteld). We gingen er met de boot naartoe, dit was overigens wel heel erg lekker. Op Robbeneiland aangekomen kregen we een tour in de bus over het eiland en werd er gestopt bij belangrijke punten. Later hebben we de cel van Nelson Mandela bekeken en werden we rondgeleid door een ex-gevangene. Er zaten veel politieke gevangenen op Robbeneiland, dit heeft allemaal met de apartheid te maken.
We hebben niet alle uitleg in het Engels gesnapt. Onze gids praatte heel gebrekkig Engels. Wanneer alle mensen moesten lachen om een grapje dat werd gemaakt, snapten wij er niks van. Uit goed fatsoen heb ik natuurlijk wel hard meegelachen, al wist ik niet waarom het zo grappig was. Al met al was het wel redelijk interessant, maar ik vond het wel een beetje tegenvallen. Ik zou er zelf niet snel nog een keer naartoe gaan. Wij verlangden de hele tijd ontzettend naar onze pannenkoek. We hadden haast niks gegeten en we hadden afgesproken om na onze trip te eten bij een pannenkoekenrestaurant in Waterfront. De pannenkoek heeft overigens heerlijk gesmaakt.
Dinsdagavond werd ik ineens gebeld door Frank en Anita (dit zijn vrienden van mijn ouders). Ze vroegen of ik het leuk vond om met hun en hun zoon Mick uiteten te gaan. Ze wilden me graag een keertje meenemen. Ze waren hier nu op vakantie omdat Mick hier een jaar studeert in Kaapstad. Zo gezegd, zo gedaan. Woensdagavond werd ik opgehaald en gingen we naar een gezellig restaurantje, typisch Afrikaans, in de wijk Observatory. Dit is de wijk waar Mick woont, een echte studentenwijk. Het was een hele gezellige avond met heerlijk eten, ik heb dit keer voor de struisvogel gekozen, hhmmm!! Toen we wegliepen uit het restaurantje, schreeuwde er ineens iemand: “Heeeeeeeeeee Carmen uit Enter”. Ik draai me om, zwaar verbaasd. Want ik denk, wie kan ik hier nu tegenkomen in een local-restaurantje in Kaapstad. Zwaait daar een meisje naar mij. Blijkt dat Maaike uit Enter te zijn die hier ook studeert voor een aantal maanden. Ze is vlak nadat ik geland ben hier in Kaapstad aangekomen. Echt zo toevallig!! We hebben even onze Afrikaanse nummers uitgewisseld om een keertje wat af te spreken.
We zijn trouwens van plan om een keer een auto te gaan huren (wordt echt tijd), we vinden dit allemaal wel een beetje tricky. Vooral omdat ze hier links rijden en het verkeer nogal hectisch is. Het lijkt of er hier geen regels zijn, iedereen drukt de auto er maar voor en toetert om het minste of geringste. Het mountainbiken is al best lastig, telkens wanneer je een kruising oversteekt, heb je de neiging om weer rechts te gaan fietsen. Maar in het volgende of het daaropvolgende verhaal misschien meer over het autorijden.

Voor aankomend weekend is de planning als volgt: vrijdagmiddag gaan we weer eens pogingen doen om langer op onze surfplank te staan, we gaan dus surfen in Muizenberg.
`s Avonds gaan we weer uiteten bij Mama Africa met ons achten.
Zaterdagmorgen (half 7 worden we al opgehaald, slik) gaan we de Tafelberg beklimmen met alle studenten. `s Middags gaan we naar de Greenmarket in Kaapstad. Hier gaan we shoppen, op jacht naar leuke Afrikaanse souveniertjes, I love it.
Zondag gaan we met ons achten naar Stellenbosch, langs alle wijnboerderijen; wijn proeven.
Zoals je al wel ziet, een vol programma!

Lieve mensen, bedankt voor alle leuke reacties en blijf vooral lezen en berichtjes plaatsen op de site, erg leuk allemaal! Hoe is het verder in Nederland? Erg koud en nat heb ik gehoord!!

Kindertjes uit groep 4: dank je wel voor jullie lieve berichten. Over twee weken komt mijn studiebegeleider uit Nederland mij hier bezoeken. Ik zal dan jullie verhaaltjes tijdens een les aan de kinderen hier geven en vertellen over Nederland en de Nederlandse scholen en kinderen. Doen jullie de groetjes aan meneer Hans?

Natuurlijk niet te vergeten; iedereen een hele fijne carnaval! Maak er een mooi feestje van & drink er maar eentje of meer op mij :)

Koebaai!

Baie liefs,

Carmen.




  • 19 Februari 2009 - 13:42

    José Notteberg:

    Carmen, zijn het niet de 5 belangrijkste personen ipv 4? hahahha

  • 19 Februari 2009 - 13:43

    Inge:

    Natuurlijk niet, want de belangrijkste persoon ben ik toch?! HAHA

  • 19 Februari 2009 - 13:45

    José Notteberg:

    mooie foto van de bergen... wat een goede fotograaf ben jij:P

  • 19 Februari 2009 - 13:46

    Marieke F.:

    He Carmen!!!!!
    Wat leuk om je mooie verhaal te lezen en je super mooie foto's te zien!!!
    Net nog even met Esther gesproken!
    Echt heel gaaf wat jullie allemaal zien en doen!Geniet er maar van!!!
    Veel succes nog morgen op stage en heeeeeeel veel plezier dit weekend!!!!

    Liefs Marieke F

  • 19 Februari 2009 - 15:33

    Irene:

    Haaa die Carmen!
    Wat heerlijk om weer een verhaaltje van jou te lezen :D
    Jij verveelt je daar geen moment volgens mij! Je komt tijd te kort met al die leuke planningen in het vooruitzicht!!!:D
    Ook weer leuke nieuwe foto's!
    Ben blij dat je het zo naar je zin hebt daar! Geniet maar lekker, de tijd vliegt als je het naar je zin hebt!
    Wij gaan inderdaad lekker carnaval vieren dit weekend! Daar heb ik ook wel weer zin in:D
    Groetjes aan de rest!!!
    Liefs,,,
    Irene

  • 19 Februari 2009 - 19:41

    Mam:

    Wat een bofkont ben jij toch dat je dit allemaal mag mee maken. Om nooit meer te vergeten!
    Super die foto´s, het plezier straalt er vanaf!! Je ziet er goed uit, en dat doet ons weer goed. Wil je straks nog wel naar huis??!! Ik begin je nu wel erg te missen, hoor!
    Je bent ondertussen al drie weken weg en hier gaat het leventje gewoon door en het blijft maar koud en nat. Verschil moet er zijn, hé? Tim vermaakt zich trouwens prima in de sneeuw. Heb je nog wat gehoord van hem?
    Merk je trouwens daar nog wat van de kredietcrisis of maakt men zich daar gewoon niet zo druk om dat soort dingen als hier?
    Lieverd, ik spreek je snel weer, via msn, mail, skype, sms of zo.

    Heel veel liefs,
    mam

  • 20 Februari 2009 - 05:57

    Sabine.:

    Lieverd!

    Jaloezie, jaloezie, jaloezie. Meer kan ik niet zeggen. Wat ziet het er daar geweldig uit! Is het daar ook niet gaaf om te duiken, zoals je al zei? Kun je mooi het verschil bekijken met Egypte. Wat jammer dat Robbeneiland tegenviel! Hoor je idd zoveel over. Verder ben je al mooi bruin of niet?

    En ja: aankomend weekend zullen we er wel 1 of meer op jou drinken ;) Lieve schat, blijf genieten en vooral blijven schrijven en foto's maken!

    Hele dikke kus
    en een hele dikke knuffel
    van Sabine.

  • 20 Februari 2009 - 10:11

    Ingrid:

    Hoi die lieve carmen,

    We hoeven je niet te vragen hoe het met je gaat. Zo te zien gaat alles wel super goed met je.
    Mis je ons koude kikkerlandje nog een beetje?
    Ik heb vaak op msn gekeken of je er ook op zat, maar ik kan je nog niet treffen.
    Geniet maar lekker van alles wat op je pad komt.

    Pas goed op jezelf.
    Veel liefs van Ingrid

  • 20 Februari 2009 - 11:01

    Ingrid En Jenny:

    He Carmen,
    Wat ontzettend mooi daar. Prachtige foto's!!
    Mooi dat je dit allemaal kunt meemaken, pakken ze je nooit meer af. We blijven je volgen en denken er over om zelf daar eens naar toe te gaan. Hier gaat alles goed, ook met de jongens. Het is alleen ontzettend slecht weer. We verlangen naar het voorjaar. Ingrid en ik gaan 10 maart nog 8 dagen naar Egypte, erg veel zin aan.
    Heel veel plezier daar en geniet er volop van!!
    Tot de vologende keer!!!!
    Dikke knuffel van ons.

  • 20 Februari 2009 - 12:59

    Ellen:

    Heee lieve Carmen!
    Bij ieder berichtje bekijk ik de foto's en zie ik dat je weeeeer bruiner geworden bent.. :D Lekker man.. Echt van genieten hoor, hier is 't weer echt vreselijk!
    Wat leuk dat je Mayke bent tegen gekomen.. Hoorde laatst dat ze daar naartoe ging dus dacht meteen aan je maar je hebt elkaar dus al gezien! Grappig zeg!!
    Zo te horen en te zien heb je 't nog steeds super naar je zin daar!! Mooi zo!! :D
    Veel plezier met alle bezoekjes de komende tijd! Je ouders komen binnenkort toch?
    Meid, nog een fijne tijd daar!
    Dikke kus Ellen

  • 21 Februari 2009 - 16:02

    Anja En Louis:

    Hallo Carmen,

    Leuk om je zo te kunnen volgen. Je maakt allemaal leuke dingen mee als we het zo lezen.
    Het meest benijden we je natuurlijk vanwege het weer. Volgens mij vliegt de tijd zo om en ben je weer terug voor je het weet.Nou de groeten vanuit een druilerig Enter.

  • 21 Februari 2009 - 16:20

    Tonny:

    Ha,Carmen,

    Leuk om al die verhalen te lezen die jullie met elkaar beleven. en dan ook nog in een restaurant: "ha die Cramen uit Enter"niet te geloven.aan de ander kant van de aardbol en dan iemand tegen komen uit dat kleine dorpje Enter.Heel veel plezier het weekend en breek het record surfplank staan. groetjes uit een carnavalsk en koud Wierden.

  • 22 Februari 2009 - 16:04

    Romy:

    sorry dat ik niet vaak
    wat heb gestuurt ik was ook heel druk meschien net zo als jou maar ik mis je wel de hele tijt
    al hoor ik ben naar de carnaval in geestren ge weest en albergen ge weest en opa met de treker opa deet ook met de carnaval mee wij gingen loklamer doen
    van awt maak niew dat
    deden we ik vont het heel leuk! en ik ging met de jazz ballet op treeden en ik ging een lietje doen dat was al weer heel leuk! en ik
    ging met rosalie naar de bieoscoop en ik ging
    skieen met papa en mama maar niet op vankansie maar wel binnen ik heb best wel veel ge daan he groetjes romy

  • 23 Februari 2009 - 10:44

    Merel:

    hee juf alles goed
    met mij wel en wat een leuke foto,s .we missen je wel hoor. maar waneer
    komt pasja logeren
    ik heb er al heel veel zin in!!!
    groetjes merel

  • 25 Februari 2009 - 13:33

    Maaike:

    Ha lieve Car,

    Hoe is het daar? Ik had je verhaaltje vorige week op vakantie al ff snel gelezen, maar heb net de foto's bekeken! Super hoor!:D Wat een lekker weer! Je maakt echt zoooveel mee, de tijd vliegt voorbij of niet?

    Ik wacht met smart op je volgende verhaal en foto's! Groetjes van ons hier.

    Veel liefs, Maaike

  • 25 Februari 2009 - 14:21

    Piet Pluk:

    rheywgfy6egtvr3ebtf6ert3f6cbtbyftr6efdht7retfeuwtf7we

  • 25 Februari 2009 - 14:28

    Susan Hodes ?????:

    hoi juf ik mis je nog veel meer en ik vint het heel jammer dat je nu in zuit afrika bent en mijn vrindinetnje ook ????????? maar ik heb nog paard gereden op billy weer en een pony bijt billy en dat is sieleg maar nog niews ow ja het is heel leuk op school en ik de foto,s ol bekeken alemaal ze zijn alemaal heel leuk iedereen mist je en niemant vind het leuk maar ik xxx susan en knufels
    doei

  • 25 Februari 2009 - 17:56

    Mariola:

    hallo Carmen,
    Nu pas tijd om te reageren op je reisverslag met foto's en video.
    Wat kun jij goed weergeven wat je meemaakt daar. de foto's zijn prachtig.
    Fijn dat je het daar naar je zin hebt en dat alles goed verloopt.
    Wat goed dat je zelfs al voor de klas hebt gestaan.
    Spreek je al beter Afrikaans? Je kunt wel een eigen woordenboekje maken of onthoud je alles wel?
    Wat leuk dat de kinderen uit Enter gereageerd hebben.
    Nog een fijne en vooral leerzame tijd daar.
    vriendelijke groet,
    mariola

  • 27 Februari 2009 - 15:16

    Irene:

    chick!!! bedankt voor je lieve kaartje uit Z-Afrika!:D
    lief zeg!
    x x

  • 28 Februari 2009 - 08:21

    Wie Ik ?? Kiki ?? :

    Tanxx voor je kaartje echt heel leuk dat je aan met dacht! Lekker weer of nie. Wat ik op de foto's zie. Is daar alles goed??

    XxXx Kiek

  • 28 Februari 2009 - 17:21

    Collega's Sans:

    Bedankt voor je leuke kaartje, blijf genieten daar!

  • 01 Maart 2009 - 14:18

    Marije Brinks:

    Hallo meissie :D
    Weer gave dingen meegemaakt lees ik! Echt super. Ik vind natuurlijk de schoolverhalen erg interessant. Vind het wel een beetje raar zo'n kaart van negatieve en positieve dingen. Werkt het ook echt goed of niet?
    De foto's zijn trouwens ook erg leuk! Word wel een beetje jaloers als ik kijk naar zon, zee en strand!
    Hier is alles rustig. De carnaval heb ik weer overleefd. Was trouwens erg leuk... heb je wel gemist hoor ;)
    Nou succes maar weer en veel plezier met je ouders. Hoorde dat die binnenkort al kwamen.

    Ohja welke Maaike heb je gezien dan? Was ik erg benieuwd naar... ik dacht Heering?

    Kusss vanuit Nederland!

  • 02 Maart 2009 - 15:08

    Aimy:

    He carmen!

    leuke foto's!
    ik heb elk verhaal nog gelezen,ze zijn erg mooi!
    Gaat het lesgeven goed?
    kun je het nog een beetje verstaan?

    groetjes aimy

  • 02 Maart 2009 - 16:55

    Miguel Buis:

    Hé Carmen,

    Leuk om je verhalen te lezen en je foto's te zien. Je maakt wel veel mee zeg. Hopelijk hoor ik ook nog eens een 'live' verslag.

    Groetjes Miguel Buis

  • 11 Maart 2009 - 18:30

    Cheyenne:

    hee carmen. we zijn met de projectweek begonnen en dat is heeel mooi .en we hebben ook zelf iets gemaakt van hout en steen . en hoe gaat het met jou dan.met mij gaat alles goed ik hoop dat je niet ziek bent . knuffel van cheyenne scheppink.

    ps nog veel plezier daar

  • 07 Mei 2010 - 09:07

    Cheyenne:

    ikmis je heelerg

  • 22 Oktober 2012 - 10:19

    Cheyenne Scheppink:

    hee carmen alles goed??? ik hoop dat je het leuk hebt daar en geniet ervan!!!!!!!!!!!!1

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxx cheyenne (mariaschool enter)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Carmen Vaneker

Actief sinds 09 Dec. 2008
Verslag gelezen: 1114
Totaal aantal bezoekers 50162

Voorgaande reizen:

27 Januari 2009 - 10 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: