Lost on the Table Mountain! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Carmen Vaneker Vaneker - WaarBenJij.nu Lost on the Table Mountain! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Carmen Vaneker Vaneker - WaarBenJij.nu

Lost on the Table Mountain!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Carmen Vaneker

03 Maart 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Haa lieve mensen,

Hier ben ik weer, na een tijdje niet te hebben geschreven, met een nieuw verhaal over mijn spetterende belevenissen van de laatste anderhalve week. Het weertje is hier nog altijd even lekker, ongeveer zo`n 30 graden (I love it).
We hebben erg veel leuke dingen gedaan, vooral in de weekenden. Door de weeks zijn we meestal tot half 3 druk met stage.
Ik heb al veel alleen voor de klas gestaan. De lerares van grade 4 moest laatst een hele dag weg naar een andere stad. Ik heb toen de hele dag alleen voor de klas gestaan. Dit was erg leuk, maar soms ook wel lastig. Ik heb drie kinderen in mijn klas die niet kunnen lezen en schrijven. Het communiceren met deze kinderen is dus best moeilijk, maar wel een uitdaging. Ik heb ook al veel dingen/spelletjes toegepast vanuit Nederland, bijvoorbeeld een tafelkaart, stoplicht, tafelbingo etc. De kinderen vinden het geweldig als ik drama geef. Laatst ben ik met ze naar buiten gegaan en heb ik lekker in het zonnetje een dramales gegeven. Op deze school wordt veel aandacht besteed aan zwemmen. Er zijn vaak wedstrijden en competities. De leerlingen kunnen allemaal de borstslag, rugslag etc. Laatst was er een zwemgala bij de school. Dit is dan een groot feest met allerlei kraampjes met lekkere dingen om het zwembad heen. Er is gezellige muziek bij en er hangt een relaxt sfeertje. De kinderen zwemmen in verschillende afstanden tegen elkaar. Ik heb hierbij gevlagd en gefloten.
Toen het zwemgala was afgelopen, wilden we weer met onze mountainbike richting de villa fietsen. Maar toen kwam Casper (mentor Esther) met zijn huisgenoot naar ons toe. Ze vonden dat wij zó hard gewerkt hadden (viel reuze mee) en dat we een cocktail verdiend hadden. Ze wilden ons graag meenemen om ergens wat te drinken. We gingen naar een gezellig cafeetje met ons vieren. Daar kwamen al snel de sterke verhalen naar boven. Het bleek dat die huisgenoot van Casper op zijn 13e een vliegtuig heeft gestolen met zijn toenmalige vriendje. Dat vriendje was bezig met vlieglessen en kon dus al vliegen. Ze wilden graag naar zijn vader vliegen die in Johannesburg woonde. Ze hebben toen samen (let op; 2 kinderen van 13) een stuk gevlogen en zijn na een tijdje ergens geland. Alles is wel goed gegaan, maar het vriendje werd verboden om ooit nog eens te vliegen. Dit vond hij zo erg dat hij zelfmoord heeft gepleegd. Er zijn hier toendertijd veel krantenkoppen over verschenen, best een triest verhaal! Ook vertelde hij dat hij een aantal jaren geleden samen met zijn vriendin thuiskwam en dat er toen twee mannen aan kwamen rijden. Deze sprongen uit de auto en eisten hun auto op. De twee mannen grepen die vriendin, ze waren bewapend. Hij wou zijn vriendin niet verliezen, en moest wel `iets` doen, anders raakte hij haar kwijt. Hij heeft toen een van die mannen in elkaar geslagen, deze man is daaraan later overleden. Hij is toen geschoten in zijn been door die andere man, dat is nog steeds te zien. Hij is niet veroordeeld voor moord, omdat het puur uit zelfverdediging was. Esther en ik zaten met grote ogen naar zijn verhalen te luisteren, best indrukwekkend (horen we ook niet elke dag). Later hebben ze ons weer naar de villa gebracht. Esther en ik voelden de alcohol behoorlijk, onze benen waren loodzwaar, kwam natuurlijk ook mede door de hitte.

`s Avonds zijn we met Jorieke, Manon, Femke en Chantal en wij vieren naar Mama Africa gegaan. Daar hebben we weer heerlijk gegeten en geswingd op de muziek van de band.
De volgende morgen ging de wekker al om kwart voor zes. We zouden die morgen de Tafelberg gaan beklimmen met een club Nederlandse studenten en Brian (de directeur van Inge en Jose). Het begin was meteen al best heftig, het was gewoon écht klimmen. Je moest je been wel een meter de lucht in tillen om op het volgende rotsblok te komen. Wat afzien!! Maar ik had nog hoop, want hoorde (blijkt grapje te zijn) dat het eerste stuk het zwaarst zou zijn. Het ging 2 uur lang zo door. Pfff, ik was echt helemaal kapot. Mijn hoofd was zo rood als een tomaat en ik zweette me lek. Ik had serieus gedacht dat we via een hellend pad omhoog zouden gaan, dat was dus helaas niet het geval. Ondanks dat was het erg gezellig en hebben we veel gelachen. Op een gegeven moment waren er al twee studenten boven aangekomen. Ik liep samen met nog een klein groepje vlak achter hun. Achter ons liep nog een hele grote groep. Ik vond het wel cool om zo snel mogelijk boven te zijn, maar dit werd helaas geen werkelijkheid. Toen we bijna boven waren sloegen wij linksaf (wat natuurlijk niet moest).
We zijn toen wel een kwartier de verkeerde kant opgelopen tot we beseften dat het verkeerd was. Er liep daar namelijk geen hond en het was er erg vlak en koud. We zijn toen maar snel omgekeerd en weer teruggelopen.
Maar zaten we wel op het goede pad? Geen idee, alles leek daar op elkaar.
We waren gewaarschuwd niet van het pad af te gaan, want je kunt heel gemakkelijk verdwalen. Ook lopen er bosjesmannen rond die toeristen beroven. Gelukkig zijn we ze niet tegengekomen hoor!! Na eventjes zoeken hebben we het juiste pad teruggevonden. Toen we aankwamen op het hoogste punt, was bijna iedereen er al. Wat een tegenvaller, haha! We hebben toen genoten (let op: na 2,5 uur klimmen) van het geweldige uitzicht (NOT dus, het was mistig). We hebben toen maar lekker ontbeten in het restaurantje op de Tafelberg. Later zijn we met de liftjes teruggegaan naar beneden. Het was een erg leuke morgen, maar de volgende keer wanneer ik het uitzicht ga bewonderen op de Tafelberg, pak ik de kabelbaan;) !

`s Middags zijn we eventjes naar Kenil Worth geweest, dat is een shoppingcentre. Jose en Inge hadden hier de laatste keer heel veel leuke kleren gekocht. Dat wilden Esther en ik natuurlijk ook wel. Vol goede moed liepen we daar, maar die zonk ons al snel weer in de schoenen. Wat een pruttel, Jose en Inge hadden alle mooie dingetjes er al uitgeplukt ;)
`s Avonds zijn we wezen stappen in Longstreet. In het begin van de avond waren we in een club waar het superdruk was en waar veel donkere mensen waren. Voelde me echt een bleekscheet en die zwarten kunnen ook nog eens erg goed dansen. Later zijn we naar een Irish pub gegaan, hier waren veel backpackers, gezellig! Hier zijn we tot 4 uur gebleven, toen de taxi naar huis gepakt.

Zondagmiddag zijn we naar Kirstenbosch gegaan. Dit is een botanische tuin met mooie parkjes. We hebben zelf onze picknickmand samengesteld (heerlijke broodjes, fruitsalade en natuurlijk chocoladetaart). We hebben een mooi plekje uitgezocht en hier hebben we onze handdoek uitgespreid. Elke zondagmiddag is daar een concert, alle mensen zitten dan op het gras te luisteren naar de muziek en te genieten van de zonsondergang, echt chill!
Dit keer was er een ontzettend groot orkest met koor. Ze speelden vooral klassieke muziek, niet echt mijn favoriet. Toch was het er echt ontzettend relaxt, lekker uitbrakken van de avond ervoor.

Na de stage gaan we vaak naar het strand in Muizenberg, ongeveer een kwartiertje met de trein. Soms is het te warm om bij de villa te liggen. Op het strand waait het wat harder, hier kun je het wat beter volhouden. Als we terugkomen, koken we vaak met ons vieren. Dit gaat ons best wel goed af. `s Avonds kijken we vaak een filmpje of zitten we gewoon gezellig te kletsen met ons allen.

Afgelopen vrijdag hebben we een auto gehuurd voor het weekend. Esther en ik hebben de auto opgehaald bij het bedrijf. Best spannend, want ze rijden hier links, dus ook met links schakelen en de regels zijn anders. Het was al lachen geblazen toen Esther wou wegrijden. Wat een kabaal maakte dat bakkie en we kwamen niet eens vooruit. Het ging echt zo: whroooooooooooooem, whroeeeeeeeeeeeeeem. We kwamen geen meter verder! Een man hoorde het kabaal en kwam naar ons toe, hij heeft even wat gefixt. Toen konden we eindelijk vertrekken. Bij de stoplichten maakten we nog steeds veel kabaal, wat wel lachen was.
In de avond zijn we met ons bakkie naar Wynberg gegaan. Hier was een festival met allerlei kraampjes uit allerlei landen. Wij natuurlijk direct naar de Nederlandse kraam sprinten, hier hebben we poffertjes, appelflappen, kaas en andere lekkere typisch Nederlandse dingetjes gegeten. Het heeft héérlijk gesmaakt!!

Zaterdagmorgen vertrokken we om half 11 met ons bakkie naar Stellenbosch. Het is ongeveer een uur rijden. Met de wegenkaart op onze schoot ging alles perfect. In Stellenbosch aangekomen hebben we onze spulletjes gedropt bij het backpackershostel. We wilden graag in Stellenbosch overnachten, omdat we overdag wijn gingen proeven bij de verschillende wijnboerderijen en `s avonds wilden we hier gaan stappen. Er zitten namelijk erg veel studenten in Stellenbosch, een grote universiteit zit hier. Om 1 uur begon onze wijntour, dit was erg gezellig. Bij elke wijnboerderij konden we per persoon 10 verschillende wijnsoorten proeven. We gingen langs 3 wijnboerderijen, je raadt het al: in totaal 30 verschillende wijnsoorten geproefd. We hebben veel gelachen, op het laatst waren we er helemaal melig van. We hebben gegeten met ons achten bij een leuke tent, genaamd Cobana. We zagen daar iedereen waterpijp roken, dat leek ons ook wel wat. Zo gezegd, zo gedaan. Binnen no time stond er een waterpijp voor mijn neus. Ons smaakje was cherry. We probeerden om zo`n groot mogelijke wolk uit onze mond te blazen, best lachwekkend.
Rond een uur of 10 s`avonds gingen we onze kamer in het backpackershostel eens bewonderen. Ik deed de deur open en schrok me rot. Het eerste wat ik zag: een halfnaakte neger!! Nouja, hij had zijn broek nog aan. We sliepen blijkbaar met nog 6 andere mannen op één kamer, haha! In het bed waar ik in zou moeten slapen, sliep volgens die neger al iemand in. Lekker dan, dacht ik. Ik heb mijn spullen toch maar op het bed gezet en ben me gaan omkleden in de badkamer, de deur kon niet op slot. Je kon ook niet echt zeggen dat het er heel erg frisjes was of zo. We hadden al zoiets van; we blijven wel stappen tot 7 uur s` morgens.
In het eerste cafeetje waar we kwamen waren allemaal studenten. We zijn daar aan de bar gaan zitten met onze savanna en zijn een beetje gaan rond koekeloeren. We kwamen in gesprek met een groepje studenten. De tent sloot om 2 uur al en zij wilden ons wel meenemen naar een club die tot 4 uur open is. Daar zijn we lekker losgegaan op de dansvloer. De muziek en de mensen waren leuk. We hebben lekker geouwehoerd en gelachen. Toen om 4 uur de boel dichtging, baalden we. We moesten weer naar ons “mooie” stekkie. Zec (een student) bracht ons er naartoe met de auto. Toen ik zag dat er inderdaad iemand in mijn bed lag zijn we met ons vieren naar Zec’s huis gegaan en daar hebben we geslapen. Hij woont in een mooi en net vakantiepark met nog 2 studenten (die al sliepen, maar weer wakker werden doordat Esther en ik per ongeluk de verkeerde kamer inliepen i.p.v. de badkamer).
We hebben voordat we gingen slapen weer even waterpijp gerookt, kuch kuch! Zec heeft zijn 2-persoonsbed afgestaan aan Inge en Esther. Jose en ik sliepen samen op een slaapbankje in de woonkamer. Om ongeveer half 7 sliep ik, om 8 uur (1,5 uur later!!) werd ik alweer hardhandig wakker gemaakt door Jose. Ze goot met een flesje een straal water in mijn oor. Wat een krengetje is het ook he ;)
Door ons kabaal werd Zec ook wakker. Hij heeft toen een kan sterke koffie voor ons gezet (hadden we echt nodig). We hebben ons toen snel omgekleed en hij heeft ons toen weer gebracht naar het hostel, de sleutels moesten nog afgegeven worden.
Onderweg naar huis hebben we hard meegezongen met de songs op de radio, het was een mooi geblèer. Wel een mooi gezicht, 4 meisjes in zo`n bakkie, raampjes open! Echt een vakantiegevoel.
Bij de villa heb ik me snel gedoucht en ben toen even op bed gaan liggen. Ik viel als een blok in slaap, langer dan ‘n uur was helaas niet mogelijk. We moesten namelijk naar Brian. Hij had alle Nederlandse studenten en hun mentoren uitgenodigd voor een braai. Hij woont in Kommetjie aan het strand. We hebben daar lekker gerelaxt op het strand. De golven zijn hier echt megahoog, er waren hier ook erg veel surfers te zien.
We hebben op het laatst nog een paar mooie foto`s weten te schieten van de zonsondergang.
Een mooie afsluiting van een echt ge-wel-dig weekend!!

Vanmorgen zijn Sander en Jan (leraren pabo NL) bij ons op de stageschool geweest. Ze hebben een les van ons bekeken en waren heel positief daarover. Ze vonden dat ik al knap Afrikaans kon praten. Ik heb vandaag ook geprobeerd de hele les in het Afrikaans te geven.
Sander en Jan zeiden ook dat de directeur en de leerkrachten laaiend enthousiast waren over ons. Dat is altijd mooi om te horen.

Groep 4:
Ha kids,
Ik heb vanmorgen al jullie brieven gegeven aan de Afrikaanse kindertjes. Ze vonden ze heel erg bijzonder en mooi. Ze zijn al druk bezig met terugschrijven!
Groetjes aan iedereen en bedankt voor jullie leuke berichtjes.


Nogmaals bedankt voor de leuke reacties van jullie allemaal. Vooral blijven plaatsen he! Want het is zo leuk om hier in Kaapstad jullie reacties te lezen.

Tot een volgend verhaal!

Dikke knuffels van Carmen.

  • 03 Maart 2009 - 13:41

    Maaike:

    Heee meis!

    Wat een verhaal weer zeg! Niet normaal wat jij allemaal meemaakt in 1,5 week! Wat een ervaringen, ben echt jaloers! De foto's zien er allemaal heel gezellig uit, haha;)
    Fijn dat het op stage ook allemaal goed gaat!
    Have fun en tot je volgende berichtje! Ik ben er al weer klaar voor:P

    Veel liefs en een dikke knuffel, Maaik

  • 03 Maart 2009 - 13:51

    Mams:

    Ha schat,

    Wát leuk weer allemaal. En dat filmpje, zeg. Wat lachen is dat!! De foto´s zijn ook prachtig!! Je bent wel in je sas daar, dat is goed te zien.
    Heel veel plezier nog en studeer vooral niet te hard, hé ;)

    Dikke kus,
    mam


  • 03 Maart 2009 - 13:52

    Marieke F.:

    Hai Carmen!!!
    Wat een mooi verhaal hebben jullie geschreven, heb niet die van Esther ook al even gelezen!
    En dat filmpje geeft natuurlijk goed de sfeer weer he:)
    Heel gaaf om allemaal te lezen!!!

    xxx

  • 03 Maart 2009 - 13:55

    Ellen:

    Heeee Car!
    Wat een super verhaal weer! :D
    En aan die foto's te zien smaken de drankjes ook wel goed daar! ;)
    Geniet er lekker van!
    Je ouders & broertje komen al snel geloof ik hè? En Marije ook dacht ik of niet?
    Veel plz met de bezoekjes en tot je volgende verhaaltje! :D
    Liefs Ellen

  • 03 Maart 2009 - 14:58

    Aw:

    Super leuk verhaal weer hoor :) Echt toppie!
    Nou geniet nog mooi even ervan!
    Liefs Aw

  • 03 Maart 2009 - 15:33

    Daan:

    Carmen!!
    Ik wist niet eens dat je een site bij ging houden. Wel leuk zeg, al die verhalen. Zal er de komende weken nog eens op kijken. En dan al die foto's. Het is hier in NEderland niet warmer dan 8 graden. En jullie zitten daar met 30 graden. Ik ben JALOERSSS. Haha.
    Nouja, je moet nog maar meer mooie verhalen op je site zetten. En laat die foto's waarop je poepbruin bent maar weg;). haha.
    Veel plezier nog;)

    x
    Daan

  • 03 Maart 2009 - 16:26

    Britt:

    Heee carmen!

    Wat leuk zeg om al die verhalen van je te lezen!

    Gelukkig heb je het super leuk!
    &wat ben je bruin! niet normaal hoor! haha

    Heel veel plezier nog daar& geniet ervan!

    Liefs britt

  • 03 Maart 2009 - 16:26

    Ha Die Carmen,:

    Wat een verhaal. Wat jij allemaal niet mee maakt, niet te filmen. Je hebt prschtige foto's op je site gezet. Ik heb genoten. Volgens Hans zijn de kinderen erg druk met het volgen van je beleveninssen. Fijn, dat je het naar je zin hebt en dat de stage zo goed gaat.
    Tot je volgende berichtje. Ik zie er naar uit.

  • 03 Maart 2009 - 17:38

    Oompie Raymond:

    hee carmen, volgens mij gaat het meer dan goed met je en geniet je elke dag. Leuke verhalen en belevenissen, geniet ervan.
    Oja.... mocht je nog een verdwaalde olifant tegenkomen mag je hem wel meenemen, het was bij ons wereldnieuws dat er een overleden is in dierenpark Emmen.
    Nou doei maar weer, en genieten he

  • 03 Maart 2009 - 18:23

    Mar:

    Meis, ik lees je geweldige avonturen net! Super mooi en heel fijn dat ik hetzelfde ga meemaken over 2,5 weekje ;) Whoehoe! Ben op dit moment aardig druk met school dus kijk echt uit naar Kaapstad! Ik bel je zo :D

    Liefs, xx

  • 03 Maart 2009 - 19:04

    Ingrid:

    Hoi die carmen,

    Dikke schik daar in Zuid Afrika, zo te lezen heb je harstikke veel plezier en maak je genoeg mee, uh en de volgende keer niet weer zoveel wijntjes proeven hé. Nog heel veel plezier en geniet ervan.

    Dikke kus ingrid

  • 03 Maart 2009 - 19:20

    René:

    Ha schat,

    Geweldig dat je het nog steeds zo naar je zin hebt. Wel alert blijven he. Ook goed om te lezen dat je zo hard opschiet met je portfolio´s (grapje hoor).
    Wat je daar allemaal meemaakt zul je nooit meer vergeten. Geniet nog maar lekker.

    Liefs Paps

  • 03 Maart 2009 - 19:33

    Marjorie:

    Hee Carmen,

    Weer een super verhaal, foto's en een gave video. Sjonge wat genieten daar zeg. Vooral mee doorgaan! Je ouders, Tim en Marije komen ook al snel, dat is natuurlijk ook iets om naar uit te kijken.

    Meid, take care.
    Lfs, Marjorie

  • 03 Maart 2009 - 22:15

    Matthijs:

    Hee Carmen!

    Wat een gaaf verhaal weer! Damn wat wordt ik er jaloers van haha :p Wij zitten hier een beetje met grijs weer en max 10 graden :(
    Maar de zomer komt zowaar ook hier weer dichterbij :D

    Veel plezier daar nog! Groetjes Matthijs N

  • 04 Maart 2009 - 16:24

    Tim:

    Heeeeey Zusje!!

    Wat een super gaaf verhaal weer hey, eindelijk lees ik nu de goede verhalen over t uitgaan;) Ben benieuwd haha!! Ééén en al relaxen daar ofniet, feestje hier, feestje daar!! Beetje lesgeven en daarna weer chillen op t strand, ik hier maar hard ploeteren voor mn studiepunten;) Maar goed, daar gaat verandering in komen want ik zie je over 2,5 week!! Tot dan he!!

    xxx je lievelingsbroer!!

  • 04 Maart 2009 - 17:42

    Liset V.:

    Hé Carmen,
    Het blijft gaaf om te lezen wat je daar allemaal uitspookt. Je kan echt leuk schrijven en daarom blijft het leuk om je te volgen.
    Blijf vooral door gaan met schrijven en hou ons op de hoogte!
    Geweldig!!
    Groetjes Liset

  • 05 Maart 2009 - 08:34

    Kim:

    Ha Carmen!!

    Jeetje wat heb jij al veel meegemaakt daar of niet! Je bent dr maar druk mee, haha. Zo te zien ben je niet alleen maar druk met alles, maar heb je ook nog lekker tijd voor jezelf over: Al lekker bruin op de foto's!
    Hou je het nog een beetje vol daar? Wij missen je hier wel hoor. Tot snel meid.. als je trug bent kom je snel langs he?

    Liefs je collega Kim

  • 05 Maart 2009 - 08:51

    Opa En Oma:

    Hallo Carmen,

    Ik ben nu bij je moeder en heb net je hele verhaal gelezen. Fantastisch wat jij daar allemaal meemaakt.
    Pas op, niet te veel wijntjes drinken, hoor!! En kijk je wel ´n beetje uit met dat autorijden van jullie daar?
    Bedankt nog voor je lieve kaart!!

    Heel veel liefs van opa en oma.

  • 05 Maart 2009 - 15:15

    Anneke Ten Hove.:

    Hai Carmen, het lijkt me dat jij wel wat meer aan je studie doet dan Inge. Volgens je vader schiet je erg op met je portfolio!! Stimuleer je Inge ook een beetje, 'k geloof niet dat haar portfolio zo hard gaat..... Volgens ons past jullie stage moeilijk in al jullie plannen..... ! Alle foto's zien er prachtig uit, je kunt echt zien dat jullie een geweldige tijd hebben. Heerlijk!!
    Heel veel plezier nog en sterkte met de hitte.
    groetjes
    Anneke.

  • 05 Maart 2009 - 20:09

    Myriam B:

    Ha Carmen,

    Leuk om te zien en lezen wat je daar allemaal doet in het verre Afrika.
    Lijkt me super,daar!!!
    Wel "vermoeiend".....

    Je ziet er ook mooi bruin uit!
    Ik heb net de paraplu ingeklapt. Tja...

    Geniet er nog even van!!

    Groetjes van ons allemaal!!


  • 05 Maart 2009 - 21:30

    Johan En Marie:

    Hallo Carmen,

    Wat geweldig om je verhaal weer te lezen. Zo te zien gaat het wel goed. Wij hebben je kaart ontvangen, leuk dat je daar ook nog een beetje aan ons denkt. Hou je goed en wij horen weer van je.

    Groetjes van Johan en Marie Schrooten

  • 06 Maart 2009 - 16:38

    Lieke:

    Heyy lieverd!!
    Heb net rustig al je verhalen weer even gelezen en je geweldige pics bekeken! Super dat je stage bevalt! en wat leuk ook dat Sander en Jan langs geweest zijn! Je familie komt binnenkort ook ofniet? En mar enz?! super gezellig! Heel veel succes en ik zie je volgende verhaal verschijnen!
    Dikke kus

  • 07 Maart 2009 - 17:33

    Anne:

    Hoi Carmen,

    Hier eindelijk een berichtje van mij. Ik lees je verhalen en belevenissen met veel plezier, je schrijft zo levendig dat ik mezelf soms in Afrika waan! En wat een mooie foto's.

    Geniet er maar lekker van, voor je het weet zit je weer in ons koude kikkerlandje.

    Liefs Anne.

  • 08 Maart 2009 - 08:23

    Sanne Slaghuis:

    hoi juf carmen !!
    aan jouw verhaal te zien heb je het wel heel erg naar je zin daar maar wel weer terug komen want hier is het ook erg leuk maar het is leuker
    met jou als juf
    want ik moet nu jou ook
    al missen en straks ook
    marije nog maar toch
    nog veel plezier

    groetje sanne en jim

  • 08 Maart 2009 - 11:52

    Marloes:

    Lieve car,
    Wat een geweldige verhalen weer, ben zooo jaloers!
    Zie al dat je mega bruin bent, niet normaal en na gaan dat je nog heel lang van de zon kunt genieten daar...carmen komt als neger terug.
    Nog ffies en dan komen je ouders, broertje en marije daar..leuk leuk.
    Meis ik hou je site in de gaten en ben alweer erg nieuwsgierig naar je nieuwe verhaal!
    Lfs,
    Marloes


  • 09 Maart 2009 - 11:26

    Anne:

    Haa Carmen!
    Wat ontzettend leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt :d Hou je site goed in de gaten en ben wel erg jaloers als het allemaal lees!

    Geniet nog van al het moois daar in ZA :D Nog even en Marije en je familie komen je opzoeken! Tot je volgende berichtje..liefs Anne xx

  • 09 Maart 2009 - 13:45

    Marije Brinks:

    Hallo meissie :d
    Weer een super leuk verhaal! Begin nu wel erg jaloers te worden (zon, zee enz.)
    Vond het verhaal van die beklimming wel een beetje eng! Wel goed luisteren naar de gids, juffrouw Carmen!
    Foto's zijn ook super leuk! Staat je natuurlijk erg goed zo'n bruin kleurtje!
    Over een paar weekjes komen je ouders al he! Die zullen het vast ook fantastisch vinden!
    Ik wens je weer veel plezier en succes!
    Kusss vanuit Vroomshoop (Heb zo 10 minuten gesprekken, bah!)

  • 09 Maart 2009 - 19:48

    Irene:

    haaaa lieve carm!:D
    hier weer een keer een reactie van mij!
    wat gaaf om te lezen wat je daar allemaal meemaakt! en wat een drukke weekenden lijkt me! maar wel erg gaaf allemaal wat je doet!:D
    en het kan ook niet anders dat het jou overkomt om te verdwalen op de berg!!!! hahahah ik lag helemaal in een deuk toen ik dat las!!! :D
    ik lees echt aan je berichten dat je het naar je zin hebt! ben ik heel blij om! :D
    wij zitten hier maar in het saaie NL... druk bezig met afstuderen en dat soort zaken:s
    heb nu 2 weken een blokstage! dus druk druk..
    nou chick ik wacht met smart op je volgende berichtje! :D
    p.s. leuke foto's!
    dikke zoen!!!!

  • 10 Maart 2009 - 10:43

    Merel:

    heey juf
    alles goed met mij wel
    ik heb heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeel
    zin in volgende week
    vrijdag dan komt pasja
    maar ik ga groetjes merel

  • 11 Maart 2009 - 15:18

    Anouschka:

    hoi hoe gaat het met je ons goed ik mis je erg hoor ik was net aan
    tv kijken en daan naar
    met me nigje speelen
    er is 2meisjers op cas
    cheyenne en mij maar
    cas wil liefer op mij dan cheyenne kusje anouschka
    groetjes anouschka


  • 13 Maart 2009 - 15:11

    Kiek??:

    heey heb de citouitslag 531 gescoord. best wel goed hetb het hoogst gescoort met taal en wereldorentatie !!

    hoe is het met jou verder??

    XX kiek

  • 13 Maart 2009 - 18:05

    Miguel Buis:

    ha carmen

    alles goed
    zo te lezen wel
    met mij wel
    nog bedankt voor je kaart
    en ik was tevreden over de cito met een scoren van: 538
    dus kan ik ook havo doen
    maar zonder jou hulp was het niet gelukt

    ik ga weer groetjes miguel

  • 13 Maart 2009 - 18:05

    Marije Brinks:

    Hallo meissie :D
    Wilde je nog even bedanken voor het kaartje vanuit het verre Afrika... Erg leuk!Kreeg hem afgelopen week namelijk!Echt super!!! :D:d:D
    Kussss

  • 15 Maart 2009 - 14:52

    Romy:

    halo juf Carmen!!!!!!!!
    met mij gaat ales goed!
    en ik hoop dat het ook
    met jou goed gaat maar
    aleen met jou been doet
    meschien wel een betje pijn beterschap er nog mee maar je hept wel veel meegemaakt groetjes Romy!!

  • 16 Maart 2009 - 13:43

    Tessa:

    Heee carm!

    Wat een mooi verhaal weer..Super!

    Gelukkig heb je het super leuk!
    &wat ben je bruin! niet normaal hoor! haha

    Heel veel plezier nog daar& geniet ervan!

    Liefs

  • 18 Maart 2009 - 14:17

    Jos En Ans:

    Hallo Carmen.

    Het gaat dus super goed met je. Dat lezen wij. Ook van je moeder hoorden wij dat je het fantastisch naar je zin hebt. En over een paar dagen komen je ouders en Tim je opzoeken, en kunnen dan met eigen ogen zien wat jij daar allemaal beleeft. Carmen wij wensen je een hele mooie tijd toe samen met je ouders en Tim. Geniet ervan met z'n allen.
    O ja en nog bedankt voor het kaartje wat Marjorie en wij hebben ontvangen van je.

    De Groetjes van Jos en Ans

  • 19 Maart 2009 - 09:32

    Marije:

    Nog 2 daagjes en dan zit ik het vliegtuig! :D See you @ Sunday! We hebben er zin in!!

    Liefs, xx

  • 19 Maart 2009 - 11:19

    Familie Ten Hove:

    Hai Carmen,

    Heel veel plezier gewenst met je familie volgende week. Super, geniet er van met z'n allen.
    groetjes van Sanne, Marieke, Erik en Anneke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Carmen Vaneker

Actief sinds 09 Dec. 2008
Verslag gelezen: 1479
Totaal aantal bezoekers 50160

Voorgaande reizen:

27 Januari 2009 - 10 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: