Watch out; schildpad & struisvogels on the road !! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Carmen Vaneker Vaneker - WaarBenJij.nu Watch out; schildpad & struisvogels on the road !! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Carmen Vaneker Vaneker - WaarBenJij.nu

Watch out; schildpad & struisvogels on the road !!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Carmen Vaneker

19 Maart 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve allemaal!!

Het heeft even geduurd, maar hier ben ik weer met mijn verhaal over wat ik de laatste twee weken heb meegemaakt hier in de Kaap. De tijd gaat echt zo ontzettend snel, volgende week is al mijn laatste stageweek. Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin op deze school, we krijgen alle vrijheid om zelf met leuke ideeën te komen. Esther en ik hebben de Ster van de Week (een kind wordt dan elke week in het zonnetje gezet, dmv. complimentjes) ingevoerd, dit vinden de kinderen geweldig. En ook de directeur, hij wil het in de vergadering gaan bespreken zodat alle klassen dit gaan invoeren, was heel enthousiast. Dat is natuurlijk erg leuk, zo wordt er toch echt wat gedaan met onze suggesties.
Deze week heb ik ook met de kinderen paaseieren geschilderd. Ik had 48 eieren gekookt. Deze hebben ze versierd, daarna opgegeten (sommigen begonnen te kokhalzen van het ei, hmm) en daarna hebben ze van de schillen een mozaïekplaat gemaakt. De resultaten zijn erg leuk geworden.
Voor volgende week woensdag organiseren Esther en ik voor de hele school een echte Hollandse spelletjesdag (denk hierbij aan: spijkerpoepen, koekhappen etc). We zijn al druk bezig met voorbereidingen treffen. We hopen dat dit een leuke dag voor de kids zal worden.

Nu gaan we even terug in de tijd, we beginnen bij vorige week vrijdag. We lagen toen lekker op het strand, het was bloedjeheet. Te heet om bij de villa te blijven, daarom vluchten we na schooltijd naar het strand. Hier is het heerlijk vertoeven, want het waait hier lekker! We lagen lekker een beetje te slapen en te lezen toen ineens een jongen ons aansprak over wat we die avond gingen doen. We hadden eerlijk gezegd geen plannen voor die avond. Hij vroeg toen of we zin hadden om mee te gaan naar vrienden van hem, zij zouden gaan koken voor hem (en dan ook voor ons). Dit leek ons wel gezellig, we hebben toen samen boodschappen gedaan voor die avond en Femke opgehaald, zij was die dag jarig en wachtte op ons bij de villa. Met ons zessen gepropt in een klein autootje vertrokken we naar Rondebosch, hier woonden zijn vrienden. Toen we daar aankwamen lag iedereen daar relaxt op banken en picknickkleden in de tuin. Op de muur was een groot beeldscherm geprojecteerd waar we films op gingen kijken. Er hing een lekker relaxt sfeertje, de mensen daar hadden tortilla`s voor ons gemaakt, smaakte echt heerlijk! Ze waren heel vriendelijk en gastvrij. We hebben toen buiten de film Anckerman (of zo iets) gekeken.
Toch zaten we er niet helemaal relaxt, want we waren min of meer een beetje vergeten de deur op slot te doen van onze villa. Oepsie, we sliepen namelijk een paar dagen met ons allen op matrasjes in de conferentiezaal (dit omdat de villa een paar dagen volgeboekt was). Onze spullen (laptop!) lagen daar open en bloot. Rory (een vriend van Craig) was zo aardig om met ons mee te rijden naar de villa om de deur op slot te doen. Daarna zijn we met ons allen wezen stappen bij een hele gave club in Kalkbay. Deze club ligt in de zee, de grote ramen staan open en je kunt dansen in de vensters. Achter je klotst dan het water tegen de rotsen, erg mooi!! Er trad een live-bandje op en de sfeer zat er goed in.
We waren allemaal wel erg moe. Toen we thuis kwamen vielen we als een blok in slaap. Deze rust werd om 6 uur alweer verstoord door onze “lieftallige” buren. Zij vonden het blijkbaar leuk om zo vroeg in de morgen de radio hard aan te doen. Wij hartstikke chagrijnig en hebben toen natuurlijk gebonkt op de deur en gevraagd (geschreeuwd) of de muziek uit mocht. In die conferentiezaal is het echt hartstikke gehorig. Hoe dit verder afloopt, lees je zo!
Die zaterdag zijn we naar de Green Market in Kaapstad geweest, dit is het walhalla voor de souveniertjes. Eerst voelden we ons een beetje ongemakkelijk met het afdingen. Als ik een prijs noem (ver onder wat zij vragen) keken zij zo ontzettend verdrietig en ontdaan dat ik me “haast” schuldig ging voelen. Gelukkig kreeg ik steeds meer de drive te pakken. Ik heb ook een aantal leuke souveniertjes op de kop weten te tikken! s`Avonds zijn we gezellig uiteten geweest, weer in Kalkbay! Rond een uur of 10 kwamen we weer bij de villa, we vonden het nu wel leuk om de muziek eventjes aan te doen (we moesten natuurlijk onze buren terugpakken).
Misschien wel even handig om erbij te vertellen, dat onze buren meededen aan de Argus Tour (fietstour), deze vindt elk jaar plaats in Kaapstad. Nadat we twee nummers zachtjes hadden afgespeeld, begonnen ze al te schreeuwen. We hebben toen gelijk netjes onze radio uitgedaan en zijn heerlijk gaan slapen op onze matrasjes. Nouja heerlijk, om half 5 werden we wakker van gebonk op onze deuren en ramen. Die mensen waren heel hard aan het schreeuwen en bonken. Later begonnen ze zelfs nog aan een stuk door te toeteren met de auto en te knipperen met de lichten op onze ramen. Wij zijn heel wijs stil gebleven, zodat ze er geen lol aan konden beleven. De volgende dag, toen we de keuken inliepen, keek een hele grote groep mensen ons erg boos aan, OEII! Al snel barstte de bom en kregen we de volle laag! Na veel pogingen uit te leggen dat zij waren begonnen met de radio, begrepen ze het nog niet en werden alleen maar bozer. Een man werd zelfs agressief, praten was niet meer mogelijk. We zijn toen naar de huisbaas gegaan, deze stond gelukkig volledig achter ons en hij vond ook dat wij gelijk hadden, heuj!!!
Die zondag hebben we verder eigenlijk weinig uitgevoerd, we hebben lekker een beetje gerelaxt bij de villa. `s Avonds gingen we braaien in Fishhoek met de andere meiden. Dit was erg gezellig, we hebben lekker gegeten en zelfs marshmallows boven een vuurtje gehouden.

Toen was het alweer maandag, weer een week stage en elke dag vroeg opstaan. Ik ben er nog steeds niet aan gewend dat elke dag om 6 uur de wekker al gaat. Deze maandagmorgen hebben Esther en ik in de zaal voor alle kinderen en leerkrachten een powerpointpresentatie gegeven over Nederland. Ik heb foto`s laten zien van de Mariaschool in Enter, het schaatsen met de kinderen en nog veel meer typisch Nederlandse dingen. De kinderen vonden het erg interessant en waren verbaasd over het schaatsen. Dat kennen ze echt totaal niet. Elke maandagmorgen is er een bijeenkomst in de zaal voor alle kinderen. Hier worden dan de vlaggen gehesen van het land en de school en het volkslied wordt gezongen van Zuid-Afrika. Ook worden er liedjes gezongen die betrekking hebben op het geloof. Daar wordt hier veel aandacht aan besteed. Er wordt samen gebeden en er wordt een soort lezing gehouden over dat de kinderen dankbaar moeten zijn met wat ze hebben. Dit is erg goed, ik vind het elke keer weer mooi om te zien.

Trouwens, we hebben een nieuwe auto gehuurd. Dit keer een hele blitse, serieus! We kwamen daar om weer een auto te regelen, vorige keer hadden we een kleine zonder airco. Dit keer liep hij met ons mee naar een grote witte auto. We dachten dat hij een grapje maakte, maar nee, hij was echt voor ons! Het was in het begin nogal lastig om ermee te rijden, je zit namelijk rechts in de auto en het is moeilijk inschatten hoe groot de ruimte aan de linkerkant is. Het rijden gaat me goed af en ik ben al wel goed gewend aan het links rijden.

Afgelopen vrijdag zijn we wezen stappen met Arjanneke, Danielle, Femke, Chantal en wij vieren in Longstreet. Dit is elke keer weer een belevenis op zich. Je komt echt de vreemdste mensen tegen, wel erg leuk om te zien! Ik heb zelfs dansles gekregen van een travestiet.We lagen om 5 uur in ons bedje, zaterdag kon ik wel heerlijk uitslapen. Tegen de avond zijn we naar een rugbywedstrijd geweest. Rugby is hier echt DE sport! De wedstrijd speelde zich af in een heel groot stadion. Ik vond de rugbywedstrijd echt leuk om naar te kijken. Het is echt een ruige sport, er wordt gigantisch veel gebeukt. The Stormers (Kaapstad) hebben de wedstrijd gelukkig gewonnen. Daarna zijn we lekker wezen eten in een leuk restaurantje in Waterfront. We zijn die avond op tijd naar bed gegaan, want voor zondag stond een heleboel op de planning. Om half 9 zaten we zondagmorgen al in de auto op weg naar The Westcoast National Park. Dit is ongeveer 1,5 uur rijden vanaf Kaapstad. In dit park is een grote verscheidenheid aan flora en fauna te zien. De weg ernaartoe was al erg mooi, onderweg zagen we struisvogels en zebra`s. We konden door het park rijden met de auto, er staken veel wilde struisvogels over. Op een gegeven moment moest ik hard op de rem, er stak een schildpad over. Natuurlijk moesten we met het beest op de foto, we hebben hem gewoon opgepakt (achteraf gezien mag dat absoluut niet, kun je een boete voor krijgen).
Na de foto`s met het schildpad kwamen we terecht bij een heel mooi strandje. Hier waren lagunes te zien en veel waterskiërs. We hebben lekker even ons handdoekje uitgespreid en wat foto`s gemaakt. Aan het eind van de middag zijn we gereden naar Bloubergstrand (hier maken ze de foto`s die je vaak op kaarten ziet van de Tafelberg). Wij hebben natuurlijk ook een aantal pogingen gedaan om zulke foto`s te maken, zie het resultaat ;)
Garnalen, mosselen, lijnvis en inktvisringen heb ik daar gegeten in een gezellig restaurantje, het heeft me overigens erg goed gesmaakt. Wie had dat ooit gedacht van mij!!
Het leventje bevalt me nog steeds erg goed hier, de mensen zijn vriendelijk, een prachtige natuur, het weer is heerlijk. Kortom; ik heb het hier heerlijk naar mijn zin!

Zondag komen mijn ouders, Tim en Marije aan in Kaapstad. Ik heb daar héél erg veel zin aan, vind het heel leuk om ze weer te zien en hier rond te leiden.
Wel raar hoor, ik zit hier nu al bijna twee maand. Na volgende week zit de stage er al op en dan beginnen de vakanties.

Met Dennis ga ik een mooie reis maken door Zuid-Afrika. Met hem vlieg ik naar Durban, daar gaan we naar Kwazulu Natal. Hier heb je moerassen (met krokodillen, nijlpaarden etc.) maar ook grote natuurreservaten met The Big Five. We gaan hier ook de Zulu`s bezoeken. Nadat we daar een aantal dagen zijn gebleven, rijden we door naar Swaziland. Dit is een land dat naast Zuid-Afrika ligt. In Swaziland blijven we ook een aantal dagen en dan zetten we onze tocht voort naar het Kruger Park. Daar gaan we zeker op safari en op zoek naar de leeuwen, olifanten, giraffen en ga zo maar door. Na het bezoek aan het Krugerpark rijden we naar boven en komen we langs the Blyde River en God`s Window. We rijden door tot de Soutpansbergen en gaan daar de lokale bevolking ontmoeten. Als laatste eindigen we bij een safaripark vlakbij Johannesburg. Vanuit Johannesburg vliegen we weer terug naar Kaapstad, daar kunnen we dan nog lekker 6 volle dagen genieten.

Lieve mensen, baie dankie voor alle leuke reacties op de site. Ik vind het écht heel leuk om te zien dat zoveel mensen mij volgen, blijven doen ;)


Veel liefs en dikke knuffel
vanuit Kaapstad
van Carmen

  • 19 Maart 2009 - 14:39

    Robin:

    Heeeeey Car ! Echt super mooi , al die foto's ook echt mooi ! Zei net op msn al dat ik donders jaloers ben nu , maar nogmaals echt ! Wat vet , geniet er van meid (K)!

  • 19 Maart 2009 - 14:50

    Paps:

    Weer een fantastisch verhaal. Ben blij dat we zondag ook daar zijn. Kun je ons lekker veel laten zien. We hebben er zin aan !! Tot gauw
    Liefs je vader.

  • 19 Maart 2009 - 15:53

    Beryl:

    Car, wat gaat de tijd snel zeg!!
    Je vakantietijd breekt al bijna aan.. Ik wil je even heel veel plezier wensen met Dennis, de familie en Marije..

    De verhalen zijn heel leuk om te lezen, maar dat zorgt er wel voor dat ik ook nog een keer ga vertrekken haha ;) liefss

  • 19 Maart 2009 - 17:58

    Dennis:

    Een verhaal vol gezelligheid en avontuur. De foto's geven ook weer een goede indruk van al je belevenissen. Zondag komt de familie al op bezoek samen met marije. Daarna mogen we samen ZA ontdekken, ik heb er zin aan. Nog 1 weekje stage en dan heb jij al lekker vakantie.

    Liefs en kusjes Dennis

  • 19 Maart 2009 - 18:16

    Irene:

    Haa meis,
    wat vliegt de tijd voorbij zeg! bij jou zeker, maar bij mij ook :D!
    en wat lang alweer 2 maand! nou weet je, hier mis je echt niet veel hoor! ik ben in die 2 maand tijd ook maar 2 keer op de PABO ofzo geweest..
    maar weer een prachtig mooi verhaal + leuke gezellige foto's! en gelukkig dat je het nog steeds zo naar je zin hebt!:D
    geniet nog maar lekker daar!
    en ik wens je super veel plezier met je paps, mams, broertje & marije! :D
    veel liefs,
    mij!
    X x X x X

  • 19 Maart 2009 - 20:10

    Ellen:

    Heeee lieve Car!
    Wat een geweldig verhaal weer! :D
    En wat goed dat je daar zo'n topcoureur aan 't worden bent haha!! ;)
    Ik wens je heel veel pleizer met de familie en Marije!!
    Nog bedankt voor je mooie kaartje!! Super leuk dat je er eentje hebt gestuurd.. Hij staat middenin de keuken want vind 't wel stoer staan connecties in Zuid Afrika ;)
    Meid geniet van die toptijd daar!!
    Tot je volgende berichtje!!
    Dikke kus Ellen

  • 19 Maart 2009 - 20:38

    Chantal:

    Meisje toch, wat een avonturen daar in het zuiden;)!! Super dat je je zo vermaakt, gaat allemaal lekker daar he.. kunnen mooi meegenieten hier van je prachtige foto's:)! Komen nog leuke tijden aan met de twentenaren die jou kant op komen!
    Veel plezier samen en succes voor de klas(Y)!

    (K) Chant

  • 19 Maart 2009 - 20:42

    Ingrid:

    Hii Carmen,

    Wat heb je weer veel beleefd de afgelopen weken, nog maar één weekje werken en dan zit het er al weer op. Dan wordt het tijd om te gaan genieten.Nou ja doe je nu ook al wel.
    We komen net terug uit Enter, om mama, papa en Tim een fijne vakantie toe te wensen. Nou ze hebben er zin in hoor!
    Jammer dat ik niet mee kan. Heel, veel plezier met je family en misschien spreken we elkaar binnenkort nog wel. Bedankt trouwens voor je mailtje en adres.

    Dikke kus, Ingrid

  • 19 Maart 2009 - 22:10

    Tim:

    Oehh, carmen.. wat begint t mij te kriebelen hey!! Als ik die foto's zo zie, en die verhalen hoor!! Wat ziet dat bloubergstrand er ook mooi uit hey!! En ben ook benieuwd naar het uitgaan daar. Tot over 3 dagen!!!
    xxx

  • 20 Maart 2009 - 12:49

    Maaike:

    Hee lieve Carm!

    Supertof verhaal! Echt heel leuk om te lezen! Wat je in zo'n tijd allemaal wel niet kan doen!
    Ik wil je nog even superveel plezier wensen met je ouders, Tim en Marije! Maar dat komt vast goed als ik al jouw indrukken zo ervaar!
    Die foto's zijn trouwens ook goed gelukt hoor!;) Heel mooi!

    Ik spreek je snel weer!
    Dikke zoen, Maaike

  • 20 Maart 2009 - 16:04

    René,Yvonne:

    Hoi Carmen,
    Het blijft leuk je verhalen te lezen,je stage zit er bijna op en dan begint de vakantie,het lijkt nu al een leuke vakantie,heel veel plezier met je ouders,Tim.Marije.
    .Groetjes René,Yvonne.

  • 20 Maart 2009 - 17:50

    Marie En Johan:

    Hoi Carmen hier een berichtje uit de Erve Borgerinck,jou verhaal gelezen prachtig,en vooral te zien hoe goed het met je gaat,je vergeet toch niet om terug te komen want we willen je nog niet missen, je familie is bijna onderweg, je hebt de boel toch wel opgeruimd of is dat niet nodig.
    groetje van marie en Johan

  • 20 Maart 2009 - 18:29

    Mams:

    Ha Car,

    Nou, we zijn er klaar voor! De boel is gepakt en we komen er bijna aan!! We hebben er zin in. Heerlijk om je weer te zien. Tot zondag.

    Liefs mam

  • 21 Maart 2009 - 08:32

    Marieke :

    he Carmen!!!
    Wat een gaaf verhaal om te lezen en weer prachtige foto's!!!
    Heel veel plezier met je familie he!!!
    xxx

  • 21 Maart 2009 - 12:36

    Ingrid En Jenny:

    He Carmen. Weer een prachtig verhaal en mooie foto's. Je kunt wel zien dat je er volop van geniet want je straalt op elke foto. Heel veel plezier met je ouders, Tim en Marije. Ik heb je vader deze week gesproken en die heeft er ontzettend veel zin in en de anderen ook natuurlijk. Geniet er lekker van samen!!!!
    Dikke knuffel van ons.

  • 22 Maart 2009 - 18:48

    Merel:

    hoi juf
    we hebben pasja het
    gaat goed met hem en hij is heeeeeeeeeeeeeeel lief
    maar ik ga weer
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx merel en pasja

  • 23 Maart 2009 - 14:49

    Marloes:

    Veel plezier met je ouders, tim en marije!
    Geniet ervan
    xxx

  • 23 Maart 2009 - 15:33

    Jose En Andre, :

    Hey Carmen en Familie,
    Wat gezellig zo met z'n allen of niet dan??Ben in ieder geval jaloers op het weer daar, hier hebben we slecht weer, wind, regen... bah!!Jij hebt weer veel leuke dingen meegemaakt, en daar kun je vast je Pa en Ma, Tim en Marije wat van laten zien. Wat gek dat je hun nu zo weer ziet daar in z. afrika....We wensen jullie veel plezier, en
    Marije hoe gaat het met jou?? Leuk daar?? Misschien zit je nog een keer op msn s avonds na half tien.. okee?? Allemaal de groeten van ons..
    Andre Jose, Elien en Joell.

  • 24 Maart 2009 - 20:50

    Thijmen:

    Hey Carmen!
    Wat een leuke verhalen, ik jou je goed in de gaten hoor!
    Groetjes aan iedereen daar!

    xx

  • 25 Maart 2009 - 16:36

    Niels:

    hoi juf carmen is het leuk daar op het strand en kan je goed surfen en heb je wite haaien gezien en heb schilpaden gezien

  • 25 Maart 2009 - 18:41

    Emma Roetgering:

    LIEVE JUF SCHIDPADEN
    ZIJN GE VAARLIJK HOOR
    OEI OEI OEI EN WITE HAAIEN
    WAT BEN JE BRUIN
    EN ZORIE DAT IK LANG
    NIET MEER OP JE SITE
    BEN GE WEEST EN HET HONTJE BIJ MEREL GAAT GOET DE TIJD MOET SNEL GAAN DAT JE WEER KOMT
    IK HEB KRIEBELS IN MEN BUIK WEETJE WAAR OM OM DE AVRIEKAANSE LES
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    KNUVELS EMMA ROETGERING
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    IK KAN NIET AVSCHIJD
    NEEMEN DAG JUF

  • 27 Maart 2009 - 11:11

    Marije Brinks:

    Hallo Carmen,
    Weer een super leuk verhaal! Vooral de foto's :D... Wist trouwens niet dat je kon schieten!
    Hoe is het daar nu met je ouders, broertje en Marije? Vast heel gezellie!
    Nog maar 1 weekje stage las ik? Heerlijk man!Geniet van je vakantie en het weer daar, want hier is het weer PRUT!
    Kussss

  • 27 Maart 2009 - 12:20

    Merel En Susan:

    heey juf
    we missen je zo
    we willen echt dat je
    trug komt maar de hele
    klas vind jou de liefste
    juf het gaat hier goed
    en met pasja ook
    met jou ook en je moeder
    en vader ook maar je hebt al heeeeeeeeeel meegemaakt

    heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxmerel en susan


  • 27 Maart 2009 - 12:24

    Merel:

    en merel

  • 30 Maart 2009 - 11:15

    Marie En Johan:

    Hoi Carmen en Dennis wij willen jullie graag een fijne vakantie wensen met heel veel plezier en zeggen tot ziens in Enter.
    Goede reis terug,ook de groetjes aan de familie,
    van Marie en Johan

  • 30 Maart 2009 - 17:01

    Lidy, Michelle, Chan:

    Hee Carmen,
    Leuk je verhalen te lezen, zo te zien heb je het goed naar je zin. Heb je al een leuke Afrikaan ontmoet:p ?
    Wil je je vader nog even feliciteren namens ons met z'n 50e verjaardag.

    Groetjes Lidy, Chantal en Michelle

    P.S. We hebben net Pasha nog gezien en alles gaat goed met hem :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Carmen Vaneker

Actief sinds 09 Dec. 2008
Verslag gelezen: 805
Totaal aantal bezoekers 50181

Voorgaande reizen:

27 Januari 2009 - 10 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: